ua en

З 16 по 27 квітня в Любліні (Польща) пройшло стажування студентів в рамках програми “Study tour to Poland” (http://www.studytours.pl/).В стажуванні брали участь сім українців, три білоруси та одна росіянка. Однієї з учасників була студентка 5-го курсу факультету “Соціальна робота” Анна Палькова.

В рамках стажування відвідали: Сейм, Сенат, Президента міста Люблін, редакцію газети “Люблінський кур’єр”, студію академічного радіо “Центеріум”, Студентське самоуправління Університет ім. Склодовської-Кюрі (далі - УСК), Музей — концтабір Майданек, воєводу Люблінського регіону, Польське державне телебачення в Любліні, Люблінське підземелля, Музей Варшавського повстання, степендиатів програми Кіркланд, три ВНЗи (Католицький Люблінський університет, Вищу школу підприємництва і адміністрування, УСК) та три громадські організації (Менеджерських ініціатив, Громадської активності, Homo faber), Музичний театр та ін.

Новинки з Польші: 1. Якщо депутат Сейму пропускає певну кількість засідань, то не отримує заробітну плату за відповідний місяць .
2. На сайті Сейму публікується інформація про те, який депутат, як проголосував за певний законопроект.
3. Присутність представників студентського самоуправління на всіх заходах навіть при прийомі до ВУЗу є звичайною справою в Польші.

Репортажі учасників програми чекають тебе в додатку. В рамках стажування студенти проходили 10 годин практики на радіо Центеріум (http://www.centrum.fm/) та в проекті «Прожектор» (http://www.projektor.org.pl/0,1,1.html)

Зустріч з замісником маршалека була цікавою (найближчий аналог посади в Україні – заступник голови обласної ради). Krzystov Grabczuk пояснив характер взаємодії виборців та обраних: “В Польщі депутати такі ж люди. Вони ходять в магазин, штовхають візки. Наприклад, мій син у Варшаві зустрів дружину одного з депутатів Сейму (аналог ВРУ)”. (http://www.projektor.org.pl/0,1,1.html)

Особливостями студентського самоврядування є наявність конкурсів проектів від деканів факультетів. Переможці отримують фінансування від декана на реалізацію свого проекту. Проектом може бути усе що завгодно: від дискотек до проведення Інтернету в гуртожиток і встановлення музичного фонтану перед ВНЗом.

Вищі навчальні заклади. Вразив Католицький Люблінський університет, який має психологічні лабораторії, де займаються дослідженнями з вивченням рецепторів, на основі яких створюють рекламу. Також в цій лабораторії створили прилад для паралізованих людей, в яких рухаються лише очі. Цей прилад дозволяє такій людині спілкуватися. Коштує він 120 доларів. Це відеокамера з датчиками та персональний комп’ютер, на якому показані літери. Камера фіксує рух зіниць. Коли людина затримує погляд на одній літері, то комп’ютер її набирає, і таким чином людина друкує текст. Слід зауважити, що в університеті вчаться студенти різного віросповідання. Католицизм проявляється тільки в тому, що студент мусить здати історію католицької віри, етику й т.і.

Для прихильників принципу рівності в житті буде важливо те, що в бібліотеці Вищої школи підприємництва й адміністрування є принтер, що друкує азбукою Брайля та клавіатура для людей хворих на ДЦП. Але цей ВНЗ є приватний, що відчувається в підході до навчання: ви платите - ми вам даємо диплом.

Досвід, отриманий в рамках стажування, корисний для фінансистів, юристів і соціальних працівників. На прикладі системи місцевого самоврядування, можна побачити поле професійних інтересів для цих спеціальностей нашого ВНЗу. Відтак усі рівні місцевого самоврядування мають свій бюджет, незалежний від центральної влади. І тому, як будь-якому підприємству, цим установам нормально мати кредити в банках і розробляти довгострокові стратегії їх погашення (деталі в додатку).

«Ця програма може сприяти досягненню таких цілей студентами-лідерами як: налагодження міжнародної співпраці; встановлення контактів із посадовцями та іншими впливовими людьми; набуття досвіду пострадянських перетворень та втілення його частини на своїх теренах і не тільки», - зазначила координатор програми в Любліні в 2012 Сильвія Пізник.

В Музеї Варшавського повстання:



символ Варшавського Повстання ВП


Німецька міна, якою управляли дистанційно за допомогою кабеля
Додаток:
Репортажі:

Гр1 Тема - “Уявлення польських студентів про Білорусію” ( Елена Грінкевич — Белор., Ірина Кириченко — Укр.)

Гр2 Тема - “Ідеальне заняття та викладач” (Анна Палькова — Укр., Антон Безкоровайний — Укр.)

Гр3 Тема - “Плани на літні канікули” (Анастасія Акула — Белор., Максим Ваханьков — Белор.)

Адміністративно-територіальні одиниці

Польща Україна
Гміна Село, місто, селище
Повіт Район
ВоєводствоОбласть

Структура та повноваження. У всіх адміністративно-територіальних одиницях існують виборні органи місцевого самоврядування. Строк обрання – 4 роки. Голова воєводства – обраний на голосуванні маршалек та воєвода, призначений прем’єр- міністром. Останній має дорадчі та наглядові функції. Воєвода не втручається в діяльність маршалека, не має повноважень стягувати санкції з маршалека. Воєвода є лише радником і може писати рекомендації. „Взаємозв’язок воєводи та місцевої влади сходе на відношення в родині між чоловіком і жінкою. – стверджує замісник воєводи в Люблені - Чоловік не має влади над грошами, які жінка заробляє сама та над завданнями, що належать до її компетенції.”

Сфера діяльності воєводства не порушує самостійності повіту та гміни, а органи місцевого самоврядування воєводства не є органами контролю чи нагляду над органами місцевого самоврядування гміни чи повіту. Повноваження у сферах життя мають аналогічні, але головна відмінність – це поле проблемних питань в цих сферах.

Фінанси. Частина податку мешканця гміни потрапляє до бюджету гміни, повіту та воєводства. Кожен рівень гміни має свій достойний реальний бюджет, що забезпечує його відносну незалежність. Така система самоврядування має складну фінансову систему.

З повагою, Анна Палькова
ОГОЛОШЕННЯ